تبلیغات
.....

 
نظر سنجی
آیا حجاب را با تغییر خود دوست دارید??!?




فرازی از خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :
«« امن العدل یا بن الطلقا تخدیرك حرائرك و امائك و سوقك بنات رسول الله سبایا قد هتك ستورهن و ابدیت وجوهن تحدوبهن الاعدا من بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المناقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید والدنی و الشریف لیس معهن من حماتهن حمی و الا من رجالهن  ولیو كیف ترتجی مراقبه ابن من لفظ فوه اكباد الازكیا و نبت لحمه بدما الشهدا و كیف یستبطی بغضنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنان و الاحن  والاضغان ثم تقول غیر متاثم و لا مستغطم»».لا هلو و استهلوا فرحا ثم قالوا یا یزید لاتشل. (1)

فرازی از خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید :
«« امن العدل یا بن الطلقا تخدیرك حرائرك و امائك و سوقك بنات رسول الله سبایا قد هتك ستورهن و ابدیت وجوهن تحدوبهن الاعدا من بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المناقل و یتصفح وجوههن القریب و البعید والدنی و الشریف لیس معهن من حماتهن حمی و الا من رجالهن  ولیو كیف ترتجی مراقبه ابن من لفظ فوه اكباد الازكیا و نبت لحمه بدما الشهدا و كیف یستبطی بغضنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنان و الاحن  والاضغان ثم تقول غیر متاثم و لا مستغطم»».لا هلو و استهلوا فرحا ثم قالوا یا یزید لاتشل. (1)

آیا از طریق عدالت است كه ای پسر آزاد شدگان كه ( زنان و كنیزان خود را در پس پرده داری و دختران رسول خدا را چون اسیران شهر به شهر بگردانی همانا پرده وحشت و حرمت ایشان را هتك كردی و ایشان را از پرده بر آوردی و در منازل و مناهل به همراهی دشمنان كوچ دادی و مطمع نظر هر نزدیك و دور و وضیع و شریف ساختی در حالتی كه از مردمان و پرستاران ایشان كسی با ایشان كسی با ایشان نبود) و چگونه امید می رود كه نگهبانی ما كند كسی كه جگر آزادگان را جویده و از دهان بیفكند و گوشتش به خون شهیدان بروید و نمو كند و كنایه از آنكه از فرزند هند جگر خواره چه توقع باید داشت و چه بهره توان یافت و چگونه درنگ  خواهد كرد و در دشمنی ما اهل بیت كسی كه بغض و كینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه به نظر دشمنی ما را نظر كرده است پس بدون آنكه جرم و جریرتی بر خود دانی و بی آنكه امری عظیم شماری شعری بدین شناعت می خوانی

دقت و تامل در مفاد جملات فوق با توجه به جغرافیای بیان آن نشان می دهد كه تا چه حد حضرت زینب كبری(س) به مساله حجاب اهمیت می دهد كه بزرگترین اشكال و بی حرمتی كه از طرف خاندان بنی امیه و حكومت فاسق یزید بر اهل بیت روا داشته، به نظر حضرتش همین هتك حجاب و به كوچه ها و خیابانها كشیده شدن حرم اهل بیت معرفی می گردد.

جدا" مساله حجاب و ستر و پوشش زن در نظر حضرت زینب (س) چه اهمیت ویژه ای داشته كه در حضور یزید آنجا كه اعمال رسوای او را بیان می كند با اینكه جنایات یزید و عمال و ابادی او تنها این مسئله نبوده، بلكه همه جنایت نسبت به خاندان اهل بیت و شخص امام حسین(ع) و اصحابش روا داشته است. ولی زینب كبری(س) نمونه كامل عفاف و حمیت دینی با لحنی تحقیر آمیز و اشاره ای به سابقه كفر و شركت خاندان بنی امیه ، او را طرف خطاب قرار می دهد : این مردانگی و حمیت است كه تو خاندان و پدرانت به دست اسلام بعد از فتح مكه آزاد شدند، زنان و وابستگان خویش رادر حریم عفاف و حجاب نگهداری و فرزندان و خاندان ولی نعمت یعنی« خاندان رسول خدا » را بی حجاب و پوشش هتك نموده و به این طرف و آن طرف بكشانی. یقینا" در آن ایام حضرت زینب (س) و اسیران خاندان اهل بیت از جور ایادی ظالم پیشه و عداوت سیره بنی امیه رنجها كشیده ، شكنجه ها دیده، طعم تلخ گرسنگی و تشنگی و خستگی مفرط طی چهل منزل راه به صورت زندانی و دربند را دیده ولی آنچه در فرهنگ معلم عفت و پیام آور عزت زن هرگز قابل بخشش نیست. « هتك حرمت و ستر حجاب »  آنان است كه در گفتار حضرتش به آن اشاره و از آن می نالد. در حالی كه اشاره ای به مسائل دیگر ندارد و یا كمتر دارد.

و این تنها موضعی نیست كه حضرت زینب چون این برخوردی دارند، موارد متعددی باز از همین نمونه در همین سفر سراغ داریم. مثلا به عنوان نمونه وقتی حضرت زینب (س) و خاندان اهل بیت را از كنار گودال قتلگاه برای اینكه بیشتر از آنها را رنج دهند، عبور می دهند و حضرت زینب و خاندان رسول ا... با آن وضع فجیع شهدای كربلا را مشاهده می كنند. اصحاب مقاتل می نویسند: حضرت روی به سوی مدینه و حرم پیامبر نموده و فریاد بر آوردند : یا جداه ما نظر الی رئوسنا المكشوفه(2)

كه در مقام درد دل  با جدشان « پیامبر اكرم» مهمترین مساله را كشف حجاب و اینكه دشمن لوازم انان را به یغما و چپاول نموده ، حتی از حجاب و لباس آنان نیز نگذشته است.

همچنین سیره حضرت زینب (س) كه در این سفر بیشتر نقل گشته، هر چند متاسفانه از سیره حضرتش در بقیه ایام عمر كمتر مطلعیم ولی همین لحظات نقل شده در سفر كربلا اهمیت حجاب در نظر ایشان را به خوبی می رساند. وقار و متانت و پوشش زینب (س) با فرط فقر و كم داری امكانات در مجلس عبید اله زیاد كه فرمودند :
« زنان ایشان، یعنی حضرت را احاطه كنند»(3) و یا اینكه در صحبت با یزید و سخنرانی در مجلس یزید.
«مقنعه خویش را به سر و صورت كشیدند» همه و همه نشانه این اهمیت و فرهنگ است.(4) 




طبقه بندی: مطالب،
برچسب ها: حجاب، حضرت زینب(س)،
[ یکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 10:35 ب.ظ ] [ محمد جواد کیهانی ]
.: Weblog Themes By hairani :.

درباره وبلاگ

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا

یَصْنَعُونَ ﴿٣٠﴾


وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا

مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ

آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ

نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ

یَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى

اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٣١﴾

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل بازدیدها : نفر

ابزار هدایت به بالای صفحه